Üç Farklı Sektörde Yapay Zeka Güvenliği ve Erişilebilirlik

   İnsanlar teknolojiyle etkileşime girdiği herhangi bir anda yerine getirilmesi gereken iki koşul vardır: Güvenlik ve erişilebilirlik. Sistem ne kadar güvenli olursa erişim de o kadar zor olur. Bu, her zaman, her yerde erişilebilirliği, mobil işyerini; müşteriler ve çalışanlarla gerçek zamanlı etkileşimi benimsemek isteyen kuruluşlar için bir ikilem teşkil ediyor ve günümüzde hemen hemen tüm organizasyonların bu ikilemle karşı karşıya kalmasına neden oluyor.

   Yapay zekânın (AI) ve Nesnelerin İnterneti (IOT) tarafından yaratılan veri noktasındaki ilerleme süreci, bu güvenin niteliğini, özellikle de güvenin ürün veya hizmetin bir parçası olduğu yerlerde değiştirmeye başlıyor. AI sistemlerinin katkısıyla daha fazla bilgi edinirken, bir sonraki en iyi eylemleri kullanıcılara önerebilir, kimi yinelenen görevleri otomatikleştirir ve riski insan hatası gibi yaygın koşulları da göze alarak en aza indirmek için eğitilebilirler  Neredeyse gerçek zamanlı saptama yapabilen üstün cihazların artan zekâsıyla her işlem için güvenlik oluşturulabilir. AI, üç sektörde güvenlik konusunda devrim yaratıyor.

Gig Ekonomi

   Güven oluşturmak, yabancılarla iş yapmaya dayanan bir iş modelinde belirli bir zorluktur. Özellikle son zamanlarda ülkemizde de bir hayli talep gören Uber’i bu başlıkta ön plana çıkarabiliriz. Sürücülerle yolculara hitap eden Uber girişimi, sahtekârlığı önlemek ve iş modelindeki riski azaltmak için sürekli yeni yöntemler geliştiriyor ve test ediyor.

   Uber’in güven ve güvenlik inisiyatifleri başkanı Kate Parker, “felsefemiz yabancı değil,” diyor. “Platformumuzu, sürücüleri ve binicileri hemen tanıtmak için tasarladık, her iki taraf için de gereken konforu arttırmak önceliğimizdi.” Uber’in iş modeli, hızın yanı sıra güvenlik üzerine kurulu olduğu için, şirket, Uber uygulaması kullanan sürücünün dosyadaki hesapla eşleşmesini sağlamak için akıllı bir yüz tanıma teknolojisini kullanmayı tercih ediyor. Uber’in güvenlik hususunda yararlandığı bilişsel yetenekleri, ekstra doğrulama adımının hızlı olmasını, tüm akıllı telefonlarda ve loş ışıkta çalışmasını sağlayarak 1 milyondan fazla sürücüye ölçeklendiriyor.

   Uber gibi yüz tanıma kullanan pek çok firma var. Uber’in ürün müdürü Dima Kovalev, “Bu, finsansal hizmetler gibi birçok sektörde standart bir imzalama yöntemi haline geliyor,” diyor ve ekliyor, “yüzün yeni şifren.”

Finansal Hizmetler

   Mobil ve çevrimiçi erişim; bankalar, sigorta şirketleri ve varlık yöneticileri için her zaman, her yerde müşterileri ile etkileşim kurma konusunda eşsiz fırsatlar yaratmıştır. Fakat aynı yetenekler, kötü aktörlerin de bu yeniliklerden olumsuz nitelikte ve çıkar amaçlı fayda sağlamasına yol açtı. Yeni AI yetenekleri, finansal firmaların kimliklerini doğrulamasının ve risk modelleri oluşturmanın yanı sıra dolandırıcılık ve kara para aklamayı tespit etmenin yollarını da iyileştirmeye yardımcı olmayı vaat ediyor. Bu yetenekler ayrıca gizlilik koruması, düzenleyici uyumluluk ve kredi riski değerlendirmesi gibi eski sorunları da çözmeye yardımcı olabilir.

   Örneğin, Hindistan'daki HDFC Bank, kredi geçmişinin zayıf olabileceği kredi başvurularında skor kartları oluşturmak için makine öğrenimini yaygın hale getirdi. Kredi uygulamalarını artırmak için demografik, coğrafi ve diğer verileri kullanarak, HDFC Bank analistleri daha hızlı, daha doğru kredi analizleri yapabilir hale geldi. Bu, bankanın en iyi kredi başvuru sahiplerini belirlemesine ve kendi riskini daha iyi yönetmesine yardımcı oldu.

   HDFC’nin risk analiz birimi için gelişmiş analitikler bölümü başkanı Bharath Shasthri, “Çok daha fazla yapısal olmayan verileri işleyebilir, daha keskin risk modelleri oluşturabilir ve daha hızlı kararlar verebiliriz” diyor. “Nihayetinde bu, daha fazla yeni müşteri edinmemize yardımcı oluyor ve doğru müşteriler olduklarından emin oluyor.”

Mevcut kara para aklama tespit teknikleri, çok sayıda yanlış pozitif sonuç verir ve bu da yorgunluğa neden olur. Daha sofistike AI yetenekleri kullanarak, finansal kurumlar durum tespiti ile takip edilmesi gereken yanlış pozitiflerin sayısını azaltabilir. Kâğıttan ve para cezalarından daha fazlası var. Yasadışı küresel finansal akışlardaki tahmini 3 trilyon doların sadece% 1'i yetkililer tarafından tespit edilmekte ve ele geçirilmektedir.

 

Sağlık Hizmeti

   Dijital medikal kayıtlardan daha fazla güvenlik ve erişim ikileminin belirgin olduğu bir yer yoktur. Uygulayıcılar ve dijital kayıtlarını kontrol etmeye çalışan hastalar için erişim genellikle zor hissedilebilir. Çok fazla farklı sistem, çoklu oturum açma gerektirir ve de manuel bilgi girişi sıktır. Yine de sağlık sistemleri, özellikle korumasız ekipman ve cihazlar aracılığıyla, bilhassa güvensizdir. Telemetri ve AI, ihtiyaç duyulduğunda, anında erişilebilirlik sağlamaya yardımcı olup, ilgili verileri sağlık hizmeti sağlayıcılarıyla buluşturup tıbbi hataları azaltabilir.

   Bir doktor cihazının, hastanın kimlik bileziğiyle iletişim kurabileceği ve hastanın tıbbi dosyasının kilidini açmasına izin verebileceği bir hastane odası düşünün. Bilişsel becerilerle aşılanan bu tür bir sistemin, hastanın benzersiz durumuna dayalı olarak ilgili araştırmaların, mevcut tedavilerin ve kabul edilen protokollerin seçici bir dizisini de getirebilir. Doktor odadan çıktığında, ziyaret kaydedilir ve yetkili kullanıcı tekrar araya girene kadar dosya kilitlenir ve kaydedilir. Bakım personeli görevlerini gerçekleştirdiğinde, odada bulunan sensörler, hastanın durumu ve aktivitesi hakkında gerçek zamanlı bilgi sağlar. Hastanın sonuçları ile birleştirilmiş olan tüm etkileşimlerin yanı sıra kurumsal ve sensör verilerinden elde edilen meta veriler, hastane prosedürlerini iyileştirmek için kullanılabilir ve bununla birlikte, bakıcılara daha akıllı ve ilgili önerilerde bulunmak için bilişsel sistemleri de eğitebilir.

 

Kaynak: Forbes